28/1/25

Σε «ασφυξία» το κυκλοφοριακό στην Αθήνα

Για 10 χιλιόμετρα θέλουμε 30 λεπτά

Η Αθήνα κατατάσσεται όγδοη στην Ευρώπη στους χρόνους διαδρομής για απόσταση 10 χιλιομέτρων, καθώς απαιτούνται κατά μέσο όρο 30 λεπτά για την κάλυψη αυτής της απόστασης, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν σε ημερίδα του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ).

Συγκριτική κατάταξη στην Ευρώπη

Στην πρώτη θέση βρίσκεται το Λονδίνο με χρόνο διαδρομής 33:17 λεπτά, ενώ ακολουθούν:

  • Δουβλίνο: 32:45 λεπτά
  • Βαρκελώνη: 31:13 λεπτά
  • Βουκουρέστι: 31:09 λεπτά
  • Μπορντώ: 31:08 λεπτά
  • Βρυξέλλες: 30:22 λεπτά
  • Ρώμη: 29:59 λεπτά

Οι οδηγοί περνούν πάνω από το 1/3 της ημέρας στην κίνηση

Στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, οι οδηγοί περνούν κατά μέσο όρο το 34% της ημέρας σε κυκλοφοριακή συμφόρηση. Η Αθήνα βρίσκεται στην 114η θέση παγκοσμίως όσον αφορά την κυκλοφοριακή συμφόρηση, ενώ η Θεσσαλονίκη στην 123η θέση.

Η κατάσταση έχει επιδεινωθεί μεταξύ 2021 και 2024, με τις μέσες ταχύτητες στο κέντρο της Αθήνας να έχουν μειωθεί κατά:

  • 11% στις κύριες οδούς
  • 17% στις δευτερεύουσες οδούς

Αυτές οι αλλαγές οφείλονται στην αυξημένη χρήση ΙΧ, στην περιορισμένη χωρητικότητα των δρόμων και στη συμπεριφορά των οδηγών.


Προτάσεις για τη βελτίωση των μεταφορών

Ο πρόεδρος του ΣΕΣ, Θανάσης Τσιάνος, υπογραμμίζει ότι η βελτίωση των μεταφορών απαιτεί συντονισμένη στρατηγική, συνεχή μελέτη και επενδύσεις. Οι κύριες προτάσεις περιλαμβάνουν:

Μέσα Σταθερής Τροχιάς

  1. Αναβάθμιση του υπάρχοντος δικτύου:
    • Μείωση των χρόνων αναμονής.
    • "Πράσινο κύμα" για το τραμ.
  2. Ενίσχυση ελκυστικότητας:
    • Δημιουργία σταθμών μετεπιβίβασης για ΙΧ και ποδήλατα.
    • Βελτίωση της σύνδεσης με τις αστικές συγκοινωνίες.
  3. Επεκτάσεις δικτύου:
    • Νέες γραμμές για Μετρό, Τραμ και Προαστιακό.

Αστικές Συγκοινωνίες (ΟΑΣΑ)

  1. Ίδρυση γραμμών εξπρές.
  2. Επέκταση της λειτουργίας δρομολογίων σε περισσότερες ώρες.
  3. Αύξηση του στόλου και δημιουργία νέων αμαξοστασίων.
  4. Αστυνόμευση των λεωφορειολωρίδων για ταχύτερη κυκλοφορία των λεωφορείων.

Συμπεράσματα

Η κυκλοφοριακή κατάσταση στην Αθήνα απαιτεί άμεσες λύσεις και μακροπρόθεσμο σχεδιασμό. Οι επενδύσεις σε υποδομές και η προώθηση των μέσων μαζικής μεταφοράς μπορούν να συμβάλουν στη μείωση των καθυστερήσεων και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων.